Inspiration M

Lotta heter tjejen som startat ytterligare en blogg. Denna vid namn Inspiration M. Men vem är hon egentligen?


Vem är du?
Jag är Lotta, en finlandssvensk tjej som bor i ett egnahemshus byggt 1950 på en liten ort utanför Åbo i Finland. Jag är 27 år, gift med min man Peter sedan två år tillbaka. Tillsammans har vi en son, Max, född 180108. Världens underbaraste! Till mina intressen hör allt som har med inredning att göra (åt det vitare hållet..) samt att pyssla med allt möjligt. För tillfället är det främst sömnad som upptar min tid på den fronten.

Du har i nyligen startat en ny blogg som heter Inspiration M, berätta om den!
Efter att ha sytt någon enstaka babyblus och något annat, så beställde jag ett eget märke, inspiration M. Tyckte att det skulle vara ännu roligare att sy om man hade ett eget märke att märka sina produkter med. Det var väl ungefär vid samma tid som jag också hittade en massa härliga sybloggar, och tyckte att det såg så proffsigt ut med deras fina märken. Jag ville också! Nu har det blivit en del sytt.. ibland syr jag sådant jag behöver, ibland sådant jag har lust med just då. Det kan t.ex. vara så att jag hittar ett fint tyg (ofta på loppis) och sen ser jag vad det blir. Några klänningar för barn/baby har det t.ex. blivit, fast jag inte just nu har användning för sådant..

Bloggen inspiration M, startade jag för att samla och dokumentera mina alster. Jag ville inte ha de på min andra blogg, då jag försöker hålla mig till inredning och familj i den.. Det var också efter att jag haft en tävling på min andra blogg, Lottaspace. Där kunde man vinna en sminkväska som jag gjort. Tävlingen lockade många deltagare (80 stycken) och jag fick en sådan otrolig respons på sminkväskan! Jätteroligt! Snabbt har det gått, två systrar som driver inredningsbutiken Mosters inredningsbod i en grannstad, Pargas, hörde av mig och undrade om jag ville tillverka sminkväskor till deras butik. Nu säljs det några sminkväskor och necessärer i deras butik och en till bäställning är under tillverkning! Trodde aldrig att det skulle gå så här "långt"!




Sedan tidigare driver du bloggen Lottaspace, när startade du den och hur stor har den blivit?
Min andra blogg, Lottaspace, startade jag redan i augusti 2006. Då fungerade den mest som en dagbok. Bloggen har haft sina tysta perioder, men för ca ett år sedan började jag inrikta den mer och mer på inredning. Det är genom andra bloggar som jag har hittat den vita och lantliga stilen, och jag är helt fast! Jag visar bilder från vårt hem, våra projekt, inredning och renovering. Familjen spelar en stor roll i mitt liv, och det vill jag också att ska synas i min blogg.

Idag har min blogg ca 80 besökare dagligen, och nyligen översteg jag 10 000 besökare.

Varför tror du att din blogg blivit så populär?
Oj, jag skulle inte räkna min blogg till "de populära", finns så många härliga bloggar! Men jag tror att de som återkommer, gör det för att de vill se mera av vårt hem. Så tror jag också att det är till en fördel att jag bjuder på ganska mycket personliga bilder och berättelser. Jag personligen, känner mera "du" känslor med en bloggare om man vet hur hon (de flesta skribenter för bloggar jag läser är kvinnor) ser ut. jag visar kanske inte så ofta bilder på mig själv, men det händer.. Ibland blir det kanske "lite väl" personligt, men läsaren behöver ju inte läsa allt.. Jag försöker att nästan alltid ha med bilder också i mina inlägg. Har i något skede funderat på att byta namn på bloggen. Det var det första jag kom på då för två år sedan.. Men jag tror nog att det får bli så här - det är ju som Lottaspace de flesta läsare känner mig idag!


Drömmer du om att kunna jobba med din hobby (inspiration M)?

Ja, på sätt och vis gör jag det.. men då handleder jag andra att skapa. Jag är mammaledig till slutet av detta år, sen bär det av till arbetslivet igen. Men jag trivs superbra på mitt jobb, så det känns bara bra! Men att jobba med min hobby, d.v.s. att sy, handarbeta och hantverka på heltid - själv - är något jag gärna skulle göra! Jag är ju utbildad inom området också, så det är ju bra och roligt att utnyttja sina kunskaper. Man får se vart det bär! Inspiration M produkter finns nu till salu i en butik, kanske i en till inom kort.. Men tills vidare är det en sidosysselsättning som jag trivs bra med!


Vad är ditt motto i livet?
Älska dina nära och kära och gör det du tycker om och blir lycklig av! Unna dig choklad när det känns så och kom ihåg att imorgon är det en ny dag!

Lottaspace: http://lottaspace.blogspot.com/
Inspiration M: http://inspirationm.blogspot.com/

Alla bilder är lånade med tillåtelse från Lottaspace

2 comments:

Unknown said...

Det var en trevlig interjuv :)

Alla som är intresserade av att se Lottas skapelser live och kanske unna sig ett exemplar är välkommen till Mosters inredningsbod i Pargas. Besök även gärna vår blogg där vi publiserar bodens nyheter!

Kramis,

Living by Milla said...

Åh, vilken härlig och trevlig intervju!

Ha det gott!
Camilla